Собор преподобных отцев Глинских
На велицей вечерни
Блажен муж: 1-й антифон.
На Господи, воззвах: стихиры праздника 3, глас 1
(зри месяца сентября в 9-й день) и святых 5.
Аще кроме праздника, стихиры святых на 8, глас 2.
Подобен: Киими похвальными венцы:
Киими песненными гласы / восхвалим святых отцев, в пустыни Глинстей просиявших? / Филарета Богомудраго, / обители возобновителя и возродителя духовнаго; / Богоноснаго Василия, / умнаго делания рачителя и добротолюбия наставника; / Феодота препростаго, / чистотою и незлобием младенствовавшаго; / Макария блаженнаго, / от ангела Божия старчества повеление приемшаго; / молитвенников теплейших за ны ко Господу, // подающему нам велию милость.
Киими достойными похвалы / увенчаем преподобных старцев Глинских? / Мартирия, воздержания ревнителя, / псалмопевца и имене Господня хвалебника; / смиренномудраго Евфимия, / алтаря святилища многолетнаго служителя; / Илиодора светлейшаго, дару солнца тезоименитаго, / дары духовныя от Солнца Правды Христа Бога восприявшаго; / Досифея благоговейнаго, / ангельское пение при кончине старца Феодота слышати сподобившагося; / преподобническими венцы увязенных от Христа Бога, // подающаго вами нам велию милость.
Киими хвалебными гласы / воспоем лик Богодостойных отец? / Благоутробнаго Иннокентия, / отца чадолюбиваго и милосерднаго; / Иоанникия, скитскаго жития устроителя, / устава и правил церковных ревнителя; / Богомудраго Серафима, / окормления старческаго во обители возродителя; / Архиппа и Луку, соузом любве духовныя связуемых; / тесноты иноческаго жития терпения образы, // подающии миру велию милость.
Киими песненными добротами / украсим Божественный сонм преподобных отец, / во дни гонения на Церковь и на веру Православную просиявших? / Святителя Серафима, / старца духоноснаго и архиерея преславнаго земли Иверския; / Серафима, Абхазии украшение, / обители Глинския духовника и тайноведца душ человеческих; / Андроника исповедника, / труженика смиреннаго на ниве Христовой; / великаго ангельскаго образа совершенства восприемников, // подающих миру велию милость.
Днесь Иже на разумных Престолех: (писан на праздник).
Аще ли случится в пяток вечера:
Слава, праздника, И ныне, Богородичен первый гласа настоящаго.
Вход. Прокимен дне. И чтения три.
Премудрости Соломоновы чтение (главы 5 и 6):
Таже святых, глас тойже:
На стиховне стихиры, глас 2.
Подобен: Доме Евфрафов:
Стих: Честна пред Господем / смерть преподобных Его.
Церковь Христова, / красуйся и ликуй, / се бо преподобныя твоя / Престолу Владычню // во славе предстоят радующеся.
Стих: Блажен муж, бояйся Господа, / в заповедех Его восхощет зело.
Соборе святых отцев Глинских, / полче Богоносный, / молитеся ко Господу / о возрождении монашества в земнем Отечестве вашем // и о почитающих вас любовию.
На благословении хлебов тропарь святых, дважды,
и тропарь праздника, единожды.
Тропарь святых, глас 4:
На утрени
На Бог Господь: тропарь праздника, дважды.
Слава, святых. И ныне, праздника.
По 1-м стихословии седален, глас 6:
(зри месяца сентября в 9-й день)
По 2-м стихословии седален, глас 5:
(зри месяца сентября в 9-й день)
Величание
По полиелеи седален, глас 5:
(зри по полиелеи в день праздника)
Степенна, 1-й антифон 4-го гласа.
По 50-м псалме стихира, глас 6:
со ирмосом на 6 (ирмосы по дважды, тропари на 4), глас 2.
И святых на 8, егоже краегранесие:
Глинския обители отцев в песнех прославим. Глас тойже.
Песнь 1
Припев: Преподобнии отцы наши Глинстии, молите Бога о нас.
Грядите, людие, в обитель пустынно-Глинскую, / поим песнь Христу Богу, / собор отцев преподобных в ней Явившему, / яко прославися.
Любителя добродетели тезоименнаго, / мудраго настоятеля и строителя Филарета восхвалим, / обители возобновителя и возродителя духовнаго, / непрестанными труды и подвиги добродетели иноческия воплотившаго, / и твердое основание Богородицкия Глинския пустыни положившаго.
Илиодоре священне, / Святителя Христова Николая пестуна имевый, / дващи заступлением Чудотворца сего смерти избегнувый, / третицею же в Мирех Ликийских при гробнице Святителя / милость Божия елеем радости из кандила на тя излияся.
Богородичен: Неплоды раждает Храм Божий, Едину Богородицу, / радуются днесь Иоаким и Анна, / и обитель Глинская духовно торжествует, / се бо Дева происходит от утробы неплодныя / во спасение душ наших.
Песнь 3
Святыя Горы Афонския устава восприемницу, / обитель Глинскую в отцех ея прославим, / преподобнаго и богоноснаго старца Паисия наследницу, / и пустыни Оптиной сродницу духовную.
Крины сельныя вы есте, отцы Боголюбивии, / добротолюбием и доброделанием в лузе духовнем обители Глинския процветшии, / и святостию жития во Христе вселенную всю облагоухавшии.
Имже несть управления, падают, аки листвие, / спасение же есть во мнозе совете, — Притча рече; / ты же, Богомудре Филарете, сие слово Писания добре ведая, / старчество в вертограде пустыни Глинския насадил еси, / еже израсти мирови великих и богодохновенных отец.
Богородичен: Яко миром благовонным, / ум и сердце облагоухаша преподобнии отцы, / Сладчайшее Имя Твое призывая, Пречистая, / денно и нощно взывающе: / Пресвятая Богородице, спаси нас!
Ин кондак святых, глас 8:
(писан на праздник).
Песнь 4
О, чудесе, достойнаго всех древних чудес! / Ходя по реце верху вод яко по суху, / на он пол немокренныма ногама прешел еси, / тезоименнаго ти аввы Великаго чудо повторяя. / О, красных ног! О, чудеснаго шествия твоего, / Иоанникие преподобне.
Блажен еси, миротворче преподобне Серафиме, / мир Христов, сие сокровище смиренномудрыя твоея души, людем источал еси, / благодатным миром духовным братию обители соединяя, / молитвою и любовию отеческою в подвизех жития иноческаго их укрепляя.
Иннокентие, благоутробне и милосердне, / состраданием и любовию Христовою ко всем страждущым и бедствующым преисполненный, / недузи и болезни онех молитвою врачуя, / и кончиною праведною святость жития своего явил еси.
Богородичен: Труды неусыпныя благоустроения ради обители Твоея, Владычице, подъял есть преподобный Филарет, / велию любовь и благоговение к Тебе имея, / сего ради в Жизнь Вечную преселися в день Иверския Твоея иконы, / еюже и во обитель Глинскую благословение приял есть.
Егда велий подвиг странствования совершил еси, отче Василие, / во Святей Горе Афонстей и в стране Молдавстей подвизаяся, / во обители Святыя Руси преподобнаго старца Паисия учение принесл еси, / и иноков научил еси ум к Богу возводити и сердцем к Нему взывати: / Господи, Иисусе Христе, Сыне Божий, помилуй мя, грешнаго.
Любовию вся покрывал еси, блаженне Макарие, / сия бо, по слову апостола, не ищет своих си, / немощи немощных и тяготы братии носил еси, не себе угождая, / и тако исполнил еси закон Христов.
Иже хранит уста своя и язык, соблюдает от печали душу свою, — Притча глаголет; / ты же, отче Луко, в словесех Премудраго умудряяся, / был еси яко человек не слышай и не имый во устех своих обличения, / за словеса устен Господних пути жестоки сохранил еси, / глухотою мнимою подвиг молчания сокрыв.
Богородичен: О, коль близ есть Пресвятая Богородица почитающым Ея, / во храме освященном яко Светоносная Жена старцу Илиодору является, / и знамение сие велие Царицы Небесныя благоволение есть, / и обители Ея Святаго Имене Матернее благословение.
Типиконом живым знания устава церковнаго ради от братии наречен был еси, отче Евфимие, / древним отцем, в пустыни подвизавшымся поревновал еси, / сего ради и келлию свою яко вертеп устроил еси, / великим столпам иночества по духу подражая.
Царствие Небесное нудится, и нуждницы восхищают е. / Ты же, отче Архиппе, злострадания и долготерпения образ на тесном пути иночестем приял еси, / буйством Христа ради мудрость Божественную приобрет, / премудрость Божию, в тайне сокровенную, юродством проповедал еси.
Емшися за вечную жизнь, в нюже и зван был еси, блаженне Феодоте, / страдания нынешняго века нивочтоже вменил еси, / поношения и заушения кротко претерпел еси, / и яко воду жизни, — по слову аввы горы Синайския, — испил еси поругание от всякаго человека.
Богородичен: Вратарнице благая, / сохраняй входы и исходы обители Глинския, / над святыми враты неусыпно на стражи стоящи, / и врата Царствия Небеснаго милостивно нам отверзи.
Синаксарий
Стихи: Поминати наставники подобает,
тии бо бдят о душах наших.
Пустынь Глинская, сие, по слову преподобнаго Серафима Саровскаго, училище велие жития иноческаго, дарова мирови сонм Богоносных отцев, старцев, сей цвет иночества и монашества украшение, иже наследие преподобнаго отца Паисия, сиречь старчество, в вертограде пустыни Глинския насадиша и возрастиша.
Сего же полка Божественнаго преподобных отец имена сия суть: Филарет Богомудрый, обители Глинския строитель и возродитель духовный; Василий, добротолюбия наставник и умнаго делания рачитель; Феодот препростый, младенец незлобием и чистотою; Макарий блаженный, тяготы братии носивший; Мартирий псалмопевец, воздержания ревнитель; смиренномудрый Евфимий, древним отцем пустынным по духу подражатель; Досифей благоговейный, нестяжанием обогатившийся; Илиодор светлейший, в горниле тяжких испытаний чистее злата очищенный; Иннокентий благоутробный, сердце милующее стяжавший; Архипп, Христа ради юродствовавший; Лука, глухотою подвиг молчания сокрывший; Иоанникий чудотворец, немокренно по воде пешешествовавый; Серафим миротворец, отец отцев и братии ограда; старец и святитель Серафим, удела земнаго Пресвятыя Богородицы во святей Иверии архиерей преславный; Серафим, обители Глинския духовник, Абхазии красота и слава; Андроник исповедник, печальник и тайноведец душ человеческих.
Сии Богопросвещеннии отцы преподобнии подвиги и труды своими богатно плоды духовныя от Христа Бога нашего стяжаша, яже суть: любы, радость, мир, долготерпение, благость, милосердие, вера, кротость, воздержание, пророчество, чудотворения, прозрение, наипаче же Богомудрое разсуждение, сей «светильник души» и «жития кормило», якоже святии отцы рекоша, имже мнози душы страждущыя уврачеваша и ко спасению приведоша.
«Иже сотворит и научит, — Господь рече, — сей велий наречется в Царствии Небеснем». Сии шестьнадесять Богодостойных отец вся заповеди Христовы сотвориша и мнозем добродетелем чад своих научиша, наипаче же: помыслов откровению, послушанию блаженному и своея воли отсечению, и от святых отец учения сице глаголаша. Подобает убо помыслы стужающыя исповеданием изъявляти, оглашаеми бо, прогоняеми бывают. Якоже бо свету сияющу, тьма уступает, тако и свет исповедания потребляет помыслы страстей, яко и сии тьма суть. «Имже несть управления, падают, аки листвие, спасение же во мнозе совете есть». Послушание же вечныя жизни залог есть. Послушание бо и лютыя звери укротити может: свидетель словеси сему, иже отчу заповедь приим, связа гиену. Послушание и мертвыя чудотворити показует: и се яве есть, от гроба возгласив Акакий. И Сам убо Сын Божий послушлив быв до смерти крестныя, еюже миру спасение содея. Аще не бы сотворил Господь послушания и воли Своея не отреклся, не бы спаслся человек. Такожде не спасается человек, иже своея воли держится. А иже отцу своему духовному о Бозе покаряется, блажен есть и Сына Божия подобник, и тако спасение свое вечное соделовает.
Преподобных и Богоносных отец наших Глинских молитвами, Господи Иисусе Христе, Боже наш, помилуй нас, аминь.
Вольная нищета богатство монаха есть, / и вышних благ вкусивший презирает земная; / ты же, отче Досифее благоговейне, / богат сый нестяжанием, / сокровище свое на Небеси сокрыл еси, / вся попечения своя возложив на Господа, / Бога отец наших.
Плоти со страстьми и похотьми распятие претерпел еси, отче Мартирие, мучениче безкровне, / по имени твоему и житие твое, / принуждение себе во всяцем деле, яко делание иноческое, по слову аввы Захарии, творил еси, / ветхаго человека умерщвляя ради Христа, / Господа Бога отец наших.
Естества ветхаго человека сладости текущия и сластныя презрел еси, отче Архиппе, / ведал бо еси со апостолом, яко пострадавый плотию преста от греха, / плещи твоя вдал еси на раны и ланиты на заушение, / лица же твоего не отвратил еси от студа заплевания, / язвы на теле нося Господа Иисуса Христа, / Бога отец наших.
Богородичен: Се, ныне неплодныя утробы отверзаются, / естества нашего разрешая неплодство, / се, ныне Дева раждается, и мир обновляется, / рождения нашего духовнаго в Жизнь Вечную и обновления знамение совершается.
Наставниче монахов, Богомудре Филарете, / и преподобнаго Серафима Саровскаго по духу собеседниче, / сподобился еси видети душу онаго, со славою ангелы на Небо несому, / и со безплотными поющу Господа Бога во вся веки.
Единствовав в трапезе братстей, отче Феодоте, препросте, / молитва же твоя бысть аки столп пламеновидный от земли до неба, / блажени бо чистии сердцем, яко тии Бога узрят, / поюще и превозносяще Его во вся веки.
Хвалебное псалмопение непрестанно возносил еси, отче Мартирие, / Богодохновенную Псалтирь на кийждо день изустно совершая, / и тако славословие выну от сердца Господу Богу изливал еси, / поя и превознося Его во вся веки.
Пресвятыя Богородицы удела земнаго архиерее преславный, / святителю и старче Серафиме богоблаженне, / наследия духовнаго обители Глинския верный последователю, / Промыслом Божиим служение свое в земли Иверстей совершал еси, / и ныне, праведниче Божий, в памяти нашей будеши во вся веки.
Рече апостол: подвизаяйся, от всех воздержится, да неистленен венец приемлет; / ты же, отче Серафиме, преподобне, / велия труды бодрствования и трезвения непрестаннаго подъял еси, / себе отвергся, спасения пасомых ради, / вождю духовный и печальниче душ человеческих, / и подвиги твоими в земли Абхазстей / пустынь Глинскую прославил еси во вся веки.
Отче Андрониче Богомудре, / око души своея рассуждением просветил еси, / якоже отцы рекоша, / и светильник ея елеем премудрости украсил еси, / ведче искусный сердец человеческих; / и во граде Тбилиси под Покровом Пречистыя подвизался еси / с собеседником и сотаинником Виталием блаженным, / истинным Евангелия Христова послушником; / и ныне на Небесех со отцы Глинскими купно водворяетеся, / молящеся Господу Богу спастися нам во вся веки.
Троичен: Святая Троице Единосущная, / мольбами преподобных и Богоносных старцев Глинских, / да не отлучимся Твоея славы, / от отцев бо покланятися навыкохом Единому Естеству Триипостасному.
Богородичен: Луку, молитвы делателя, гласом от иконы Твоея утешила еси, Владычице, рекши: / рабе Божий, храни веру благую Православную, / и сим оправдишися во вся веки.
Августейшаго Дома благоволение снискавый, преподобне Филарете, / во граде святаго Петра яко Православия поборник прославился еси, / иноческаго отеческаго жития устроение от еретических лжеучений защищая, / Духом Святым просвещаемый.
Во огни злато искушается, / и человецы приятни Богу в пещи смирения. / Тако и ты, отче Илиодоре многострадальне, / горнило тяжких испытаний во очищение души прошел еси, / клевету, напраслину и изгнание из обители претерпев, / и сердце милующее от Господа стяжал еси, / во еже всем оскорбляемым и гонимым сострадати.
Иже аще хощет в вас вящший быти, да будет всем слуга, — рече Господь, / ты же, отче Евфимие смиренномудре, / страсть честолюбия презрев, священнаго сана уклонился еси, / всем быв рабом последним и меньшим слугою, / сего ради велий еси ныне в Царствии Небеснем.
Богородичен: Монашескаго жития начало в пустыни Глинстей явлением чудотворныя иконы Твоея положила еси, Пречистая Дево, / и ныне молим Тя смиренно, / да будет обитель Твоя иночества украшением / и старчества в земли нашей возрождением.
На хвалитех стихиры праздника 3, глас 6 (зри на стиховне утрени в 9-й день) и святых 3. Аще кроме праздника, стихиры святых на 4. Аще неделя, стихиры воскресны 4 и святых 4 со славником и припевы своими (зри на стиховне вечерни), стихиры праздника оставляются.
Стихиры святых, глас 5.
Подобен: Преподобне отче:
Преподобнии старцы Глинстии, / блаженное послушание возлюбившии, / Христа ради отцем своим себе поработившии, / сего ради преуспесте и возвеличестеся, / якоже и Иисус, сын Сирахов, рече: / не отступай от повести старцев, / ибо тии навыкоша от отцев своих, / яко от них навыкоша разуму / и во время потребно отвещавати. / Мы же, братие, стопам отцев последующе, / повинуимся наставником нашым и о Бозе покаряемся, // тии бо бдят и молятся о душах наших.
Преподобнии отцы Глинстии, / свободни бывше от всех, всем себе поработили есте, / да множайшии душы во спасение приобрящете: / радовастеся с радующимися и с сущими в скорби печалистеся, / страждущым спострадасте, недужных уврачевасте, / немощных и в вере колеблющихся утвердисте, / всем бысте вся, да всяко некия спасете, / и ко Господу приведете, // молящеся о душах наших.
(зри на стиховне утрени в 9-й день).
Славословие великое. Ектении и отпуст.
На литургии
Молитва
Вы есте иночества цвет, Богомудрии старцы и учителие, печальницы и ведцы душ человеческих, врачеве искуснии недугов душевных и телесных, кормчии духовнии и отцы чадолюбивии! Вами пустынь Глинская хвалится и честными мощми вашими прославляется. Мы же, по слову апостола, яко наставников наших вас поминаем и со умилением сердца просим: будите нам руководители в Царствие Небесное; светом добродетелей, яко звезды небесныя на тверди Церковней, сияюще, укажите нам путь в горния обители. Помозите нам иго жизненнаго креста со упованием до конца пронести и в терпении душы наша стяжати; юных послушанию научите, старцем мудрость духовную и разсуждение даруйте, всем же — братолюбие и о Бозе любовь нелицемерную. Молитеся ко Господу, да возродит старчество и истинный дух монашеский во обителех земли нашея; да познаим, яко Царствие Божие внутрь нас есть и прославим Бога в телесех наших и в душах наших, яже суть Божия; да совлечемся ветхаго человека со страстьми и похотьми, и да облечемся в новаго, обновляемаго по образу Христа Бога нашего, Емуже слава, честь и поклонение подобает со Отцем и Святым Духом, ныне и присно, и во веки веков. Аминь.