Уставщик (ustavschik) wrote,
Уставщик
ustavschik

Category:

Служба преподобному Гавриилу Самтаврийскому

Полиелейная служба преподобноисповеднику Гавриилу (Ургебадзе), Христа ради юродивому (†1995), составлена в 2018 году Владиславом и Серафимом Алпатовыми (г. Москва). Тропарь и кондак составлены по-грузински архимандритом Кирионом (Ониани) и переведены составителями службы на церковнославянский язык. Текст публикуется по авторской машинописи, цензурными инстанциями последование не рассматривалось.

Месяца октября в 20-й день
Преподобнаго и богоноснаго отца нашего Гавриила Самтаврийскаго
На Г
осподи воззвах: стихиры, глас 6:
О преподобне! / Яко гора явился еси / утвержден на Камени Жизни / неподвижим ветрами вражиими / и паче снега блистая венцем добродетели /, всея земли Иверския очи возводя / от земных ко горним, / к высоте небесного Царствия, / идеже водворяяся, // поминай нас, отче Гаврииле!
О преподобне! / От юности твоея поток жизни к Богу направив, / восшумел еси водопады хвалы Его, / и Жизни нетленныя водами землю твою / и окрестныя страны напоил еси, / и ныне нам утешения струи источи, / яко река из рая текущая, / идеже водворяяся, // поминай нас, отче Гаврииле!
О преподобне! / Возлюбил еси Крест Господень, / темже спелому грозду подобяся, / вда себе в точило скорбей и мучения, / вино благоуханное любве к Богу и людем искапа, / имже веселя души унывающих, / Древа Живота достиже, / идеже водворяяся, // поминай нас, отче Гаврииле!
Слава, глас 5:
Кия похвалы ти принесем Гаврииле? / Да Царский образ на драхме сердца твоего обрящеши, / постом, бдением и воздержанием е очищаше, / слезами прилежно от скверны греховныя омываше, / темже и явися в тебе всем образ Владыки твоего. / Во всем явился еси подражатель Христов: / укоряем не сопротив вещаше, гоним кротце претерпеваше, / ночи в молитве пребывая, днем люди утешаше. / Наипаче же божественным смирением и любовию лик твой запечатлен. // Моли о нас Спаса, преподобне отче!
И ныне, Богородичен догматик, глас 5:
В Чермнем мори / Неискусобрачныя Невесты образ написася иногда: / тамо Моисей, разделитель воды, / зде же Гавриил, служитель чудесе. / Тогда глубину шествова немокренно Израиль; / ныне же Христа роди безсеменно Дева. / Море по прошествии Израилеве пребысть непроходно; / Непорочная по рождестве Эммануилеве пребысть нетленна. / Сый и прежде Сый, / явлейся яко Человек, / Боже, помилуй нас.
На стиховне стихиры, глас 2.
Подобен: Д
оме Евфрафов:
Днесь Церковь Картлийская / веселится о чаде своем, / се бо обрет Гавриил / благодать пред Богом, / ходатай явися о нас велий.
Стих: Восхвалятся преподобнии во славе / и возрадуются на ложах своих.
Церковь Богу воздвигнув, / Сам себе Владыце храм устроив, / утверди наша мысли, святе, / создатися нам во обители / Троице Единосущней.
Стих: Возношения Божии в гортани их / и мечи обоюдуостры в руках их.
Монах быв, / многим поможе, / беден быв, / многи обогати, / моли о нас святе Гаврииле!
Слава, глас и подобен тойже:
Боже бессмертне, / даждь нам на враги победу, / утверди в мiре Церковь Твою, / спаси люди Твоя, / молитвами преподобнаго Гавриила.
И ныне, Богородичен от больших, глас 2
О чудесе новаго всех древних чудес! / Кто бо позна Матерь, без мужа рождшую / и на руку носящую всю тварь Содержащаго; / Божие есть изволение Рождшееся. / Егоже яко Младенца Пречистая, / Твоима рукама носившая, / и матернее дерзновение к Нему имущая, / не престай молящи о чтущих Тя, / ущедрити и спасти души наша.
Тропарь, глас 1, иверский:
Якоже Владыка Христос славу Свою неизглаголанную / сокры, плотию одеявся, / такоже и ты юродства вретищем / покрыл еси свет Фаворский имже Тя Господь осия / яко исповедника и страдальца, / и пастырь душ явился еси, / отче преподобне Гаврииле, // моли Христа Бога помиловати души наша.
На утрени
По 1 стихословии седален, глас 1:
От восток солнца до запад хвально имя Господне — / сице рцем вси, людие, творя память ныне светло / Божия угодника Гавриила преподобнаго, / яко видим добрая дела его, / и прославим Отца нашего, // Иже есть на небесех.
Слава, и ныне, Богородичен:
Милостива буди нам, о Владычице, враг бо стрежет нас ужалити, егда в беспечности пребываем, но сокруши его немощную главу.
По 2 стихословии седален, глас 2:
Надеяся на Господа, яко гора Сион / был еси, преподобне Гаврииле: / не подвижися мыслию живый во Иерусалиме, / горы окрест тебе быша, / и вопиял еси унывающим: / «Господь окрест людей Своих // отныне и до века».
Слава, и ныне, Богородичен:
О Древо дивноплодное, Яблоко Живота вечнаго прозябшее, приосени ны благодатию Твоею, да согласно поем: Радуйся, Владычице; благоухания жизни исполни нас.
По полиелее седален, глас 5:
Прежде безбожия воды наидоша на ны, / но Гавриил сопротив им иде, / жаром молитвы и любве иссушая их. / Ныне же ины испытания потопиша ны: / междоусобия и расколы, развращение и теплохладие, / нашествие иноплеменных и исмаильтян. / Но буди ходатай ко Кормчему ковчега Церкве, / да в нем от потопа избавльшеся, // поем помощь твою, Преподобне.
Таже степенна, 1-й антифон 4-го гласа.
Прокимен, глас тойже: Честна пред Господем смерть преподобных Его.
Стих: Что воздам Господеви о всех, яже воздаде ми?
Евангелие от Матфея, зачало 43.
Стихира по Евангелии, глас 6:
Воссия нам от земли сокровище, / преподобне Гаврииле, мощи твоя, / яже радостию облобызающе, / молим, осияй ны, отче, любовию твоею / и озаритися сердцам нашим моли // любовию к Богу и человеком.
Канон, глас 7, егоже краегранесие:
И
верския земли винограде, напой верных!
Песнь 1
Ирмос: Манием Твоим / на земный образ преложися / прежде удоборазливаемое / водное естество, Господи. / Темже немокренно пешешествовав Израиль, / поет Тебе песнь победную.
Иверския земли винограде, напой верных, на похвалу тебе сошедшихся, божественнаго веселия, истрезвляя ны от пиянства уныния и печалей изымая, и радости о Бозе исполняя нас.
Воинство фараоне в воде древле Моисей потопи, ты же, отче Гаврииле, воинство диаволе низрину молитвою ко Законодавцу, сего ради людем путевождь ко спасению показался еси.
Егда пройде Израиль море Чермное, песнь победную Богу воспе, и ны, отче, научаеши не человеком, но Единому Богу славу воздавати, славно бо прославися.
Богородичен: Рожденнаго от Тебе поем, Дево, и Господа нарицаем, но греси наша на ны вопиют. Моли, Мати Божия, да не услышим глас оный: «Отыдите, не вем вас».
Песнь 3
Ирмос: В начале Небеса / всесильным Словом Твоим утверждей Господи Спасе, / и Вседетельным и Божиим Духом, / всю силу их, / на недвижимем мя камени / исповедания Твоего утверди.
Самтавро возвеличися при обретении мощей твоих, преизливающимся народом, и яко источники воскипе исцелении и чудесы твоими, Гаврииле.
Кто не подивится дару исцелений иже в тебе яви Бог, наипаче же смирению, имже яко солию вся гнилость гордыни в приходящих к тебе отъемлется.
Исполнитися моли преподобне во благих прошению моему, ибо дает тебе по молитве твоей Даяй молитву молящемуся, наипаче же да утвердится в Господе сердце мое.
Богородичен: Явися чрево Твое Всенепорочная, стог честнаго гумна, миру нося Пшеницу живота, питающу всяческая. Темже тя яко виновну всех добрых, вернии по достоянию ублажаем [1].
Седален, глас 5, иверский:
Радуйся, преподобне Гаврииле, умертвивый плотския страсти и девство возлюбивый, чистотою убеливыйся и яко горлица смирением подчинивый Христу разум свой, радосте наша отче Гаврииле, любовию ко всем божественною яко венцем украшенный, темже хвалим тя и любовию воспеваем ти пение сие.
Слава и ныне, Богородичен:
Напоитися богатно слезами даждь браздам страстныя моея души, и плод принести ми сторичный, Владычице, сподоби, и сердце мое всякаго веселия исполни, да славлю Тя [2].
Песнь 4
Ирмос: Отча недра не оставль, / и сошед на землю, Христе Боже, / тайну услышах / смотрения Твоего, / и прославих Тя, Едине Человеколюбче.
Злии людие безбожнии тя безумным нарекоша, забыв давидское слово: «Рече безумен несть Бог», ты же отче сие безумие обличив, насаждаше в земли Божий разум.
Егда обрел еси преподобне бисер Евангелия, вся продал еси да его приобрящеши: покой, имения, время и силы твоя. Темже моли Господа насадити в нас Свой разум.
Многотепле почита отче лик Спасов, не токмо на досцех написанный, но наипаче в душах людей образ Божий потемнелый расчищая светле.
Богородичен: Лик твой прекрасен и любве исполнен быв, сие бо даде тебе Господь поелику и ты лики Его и Богоматере от поругания спасал еси, со сквернавищ их в церковь собирая.
Песнь 5
Ирмос: Нощь не светла неверным Христе, / верным же просвещение в сладости словес Твоих. / Сего ради к Тебе утренюю, / и воспеваю Твое Божество.
Илии Фесвитянину подобник быв, ревнуя поревнова о Бозе Вседержителе, и пламенне проповедал еси Евангелие.
Воссия нам от земли сокровище, преподобне, мощи твоя, яже радостию облобызающе, молим, осияй ны, отче, любовию твоею и озаритися сердцам нашим моли любовию к ближним.
Ищущим Света среди нощи неведения явися звезда ты, отче Гаврииле, руководствуя к Солнцу Невечернему и наставляя милостыни елеем освещати сердца.
Богородичен: Ныне время благоприятно, ныне день спасения: возжзи в нас, Пречистая, огнь решимости творити заповеди Сына Твоего.
Песнь 6
Ирмос: Плавающаго в молве / житейских попечений, / с кораблем потопляема грехи, / и душетленному зверю приметаема, / яко Иона, Христе, вопию Ти: / из смертоносныя глубины возведи мя.
Овцы заблуждшия Христу Доброму Пастырю возвращая, сам яко агнец кроток, помыслы твоя яко овцы добре паствил еси, молитвою утучняя и в жертву Владыце принося.
Гавриилу Афонскому подражая исшел еси превышеестественне по водам непостоянным монашеского жития, за образом Марии Девы устремився, и силою Божиею чудесно образ ея смирения в сердце твое принес.
Рукама своима храм Богу воздвигл еси, отче, иже не возмогоша безбожнии разорити; ты же был еси столп Христовой Церкви, яже адовыми враты вовек неодолима пребывает.
Богородичен: Афонскаго жребия не оставляеши, Богомати, паки же Иверия имать Тя помощницу, но и нашу нищету посети, новый удел Твой, люди чтущия тя тепле.
Кондак, глас 4, иверский:
Непостижима есть милость Божия, / Егоже благодатию создание обожено лицезреем вси, / ты бо, преподобне отче, / образ Творца в себе утвердил еси, / вознесши естество свое в подобие Божие, / темже славим тя, отче Гаврииле, достойне похвалы, / яко был еси на земли гласом правды и голубем чистоты, / жительствовавши же в чудном смирении, / звенел еси лирою мудрости и любви органом, / ныне же на небесех предстательствуеши о спасении нашем, // ходатаю Божия благодати.
Икос
Кия песни принесем ти от недостойных уст, преподобне Гаврииле, разве ангелорадныя, како воспоем жестокое твое житие, имже яко злато в горниле просветился еси, обаче зовем сице: Радуйся, милосердне душ врачу, радуйся молитве непрестанней учителю; Радуйся мучеником за Христа сродниче, радуйся юродивым ради Христа брате; Радуйся преподобне Гаврииле, Иверии похвало и радование.
Песнь 7
Ирмос: Пещь отроцы огнепальну древле росоточащу показаша, / Единаго Бога воспевающе и глаголюще: / превозносимый отцев Бог / и препрославлен.
Душею сокрушенною и духом смиренным пред Господем ходив, Гаврииле, обрел еси благодать, и ныне молися Владыце, да посрамятся вси являющии рабом Его злая.
Еще в юности претекл еси тщательно, яко пчела, цветники словесныя обителей Иверских, преподобне, сладкий мед добродетели собирая и в сердечныя соты влагая [3].
На гору Сион взыде благовествуяй и окрестным странам проповедуяй: возвратитеся ко Отцу Небесному, людие, и возопийте: «Благословен Бог отец наших».
Богородичен: Ангел сохрани три отроки в пещи халдейстей, ты же, Богомати, певцы твоя сохрани невреждены в горниле искушений, да поем: «Благословен Бог отец наших».
Песнь 8
Ирмос: Неопальная огню / в Синаи причащшаяся / Купина, Бога яви / медленоязычному и гугнивому Моисеови, / и отроки ревность Божия / три непреборимыя / во огни певцы показа: / вся дела Господня Господа пойте, / и превозносите во вся веки.
Пламень сластей воздержанием оросил еси, и в пещь скорбей восшел еси мужественне, сего ради и в сердце очищеннем распалаем был еси любовию к Богу и людем, преподобне.
Орли криле быша ти пост и молитва, имиже над долинами страстей воспарил еси, на высоте богомыслия гнездо ума твоего свив, и ныне нас настави горняя мудрствовати, а не земная.
Источник милости подаеши, Спасе, чрез твоего угодника, и мы благодарно Тебе вопием: «Благословен еси, Утешителю Боже».
Богородичен: Воистину ангелоподобен явися ты, отче, представая в нужде сущим и милостыни обильно проливая, да вси согласно вопиют: «Благословен еси, Боже, Богородицею помилуй нас».
Песнь 9
Ирмос: Нетления искушением рождшая, / и всехитрецу Слову плоть взаимодавшая, / Мати неискусомужная Дево Богородице, / Приятелище Нестерпимаго, / Село Невместимаго Зиждителя Твоего, / Тя величаем.
Един хитон Христов нешвенный, сверху из многих язык истканный — эллинскаго, иверскаго и славянских — раздрати волцы хищницы тщатся, но ты отче ходатайством твоим тщи их труды соделай, во единомыслии всех сохраняя.
Российстей земли ходатай буди, отче Гаврииле, моли всеблагаго Бога сохранитися ей от враг ненаветней, и древо веры укрепити, да под сению его вси вернии укрыются.
Нам чтущим тя и любовию хвалящим помогай, преподобне, да и в жизни сей благодаряще Бога пребудем, и жизнь оную безпечальную обрящем.
Изыдите, вернии, из домов и уединений своих, в церкви собранием почтим во уединении среди многолюдства подвизавшагося, истиннаго инока и всем нам теплаго молитвенника.
Богородичен: Христе Всецарю, предстательством Твоея Матери и преподобнаго Гавриила, милостив буди ми, песнь сию чрез них Тебе принесшему.
Светилен
Светильник новый поставлен на свещнице, / преподобный Гавриил, егоже зряще / прославим Бога, тако сотворша человеки, / малым чим от ангел умаленных: / добродетелей молниями блещущих, / милостыни сокровищем богатых, / огневидне на угождение Ему стремящихся, и воззовем: / поминай нас, отче преподобне.
Слава, и ныне, Богородичен:
Великому Гавриилу Архангелу подражая, приносил еси, отче Гаврииле, ангелокрасную песнь Богоматери: Радуйся, обрадованная; и мы ныне сликовствующе поем: Благословенная, Господь Силам с Тобою.
На хвалитех стихиры, глас 4:
Лозу пречудную израсти земля Иверская, / процвет без числа боголюбезныя гроздия святых человек: / Нино, Тамару, Шио, Мириана и иных, / с нимиже причтеся и Гавриил Самтаврийский, / безумен миру и мудр Богу, / нищ тленными и богат вечными, / прост монах и патриархом советник, / егоже ныне просим // молитися за ны ко Господу.
Надеяся на Господа, яко гора Сион / был еси, преподобне Гаврииле: / не подвижися мыслию живый во Иерусалиме, / горы окрест тебе быша, / и вопиял еси унывающим: / «Господь окрест людей Своих // отныне и до века».
Витязю Христова воинства, / исповедниче веры и крестоносче, / за Христа мучения и биения / пивый яко питие бессмертия, / от сего смирения исполненный, / укрепи на тесном пути / путники христианы.
Милостыни сосуде преизливающийся, / отче Гаврииле Самтаврийский, / приими молитвы чтущих тя // и не премолчи за ны Господу.
Слава, глас 6:
Осени сей радостный день приспе, / память Гавриила исповедника, / плодов добродетели исполнена, / егоже просим подати скорбящим мир, / больным исцеление / и всем нам насытитися // пищи небесныя.
И ныне, глас тойже, Богородичен от меньших:
Архангельское слово прияла еси, / и херувимский престол показалася еси, / и на объятиях Твоих носила еси, Богородице, / Надежду душ наших.

[1] Октоих глас 4, вторник, канон 1, песнь 8.
[2] Октоих глас 3, вторник, канон на повечерии, песнь 1.
[3] См. службу преп. Евмению Гортинскому, канон, песнь 3.
Tags: Минея Дополнительная, богослужебные тексты, служба
Subscribe

  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

  • 1 comment